Informacje, porady
REKLAMACJE
Większość reklamacji rozpatrywana jest od ręki.
Jeżeli zachodzi potrzeba zatrzymania akumulatora do badania – wydajemy akumulator zastępczy.
EKSPLOATACJA
Co możemy zrobić aby akumulator służył nam jak najdłużej i był niezawodny.
Najistotniejszą rzeczą jest utrzymywanie akumulatora w stanie pełnego naładowania.Czy tak jest dowiemy się mierząc gęstość elektrolitu(w akumulatorach z możliwością odkręcenia korków).
Zależność stopnia naładowania od gęstości elektrolitu w temperaturze dodatniej:
1,28 g/cm³ - 100%
1,24 g/cm³ - 75%
1,19 g/cm³ - 50%
1,14 g/cm³ - 25%
1,10 g/cm³ 0%
Lub mierzymy napięcie spoczynkowe,które dla akumulatora naładowanego wynosi 12,6V.
Napięcie poniżej 12,4V - akumulator wymaga doładowania.
Najczęstrze powody iż akumulator mamy niedoładowany to:
- niesprawny układ ładowania-alternator,
- dłuższe postoje samochodu,
- zwiększony pobór prądu (upłynność) co występuje w samochodach z domontowanymi odbiornikami (radio, alarm) lub z błędami w elektronice.
Oczywiście istnieją inne czynniki,które wpływają na sprawność i żywotność akumulatora
- niesprawny rozrusznik,opór mechaniczny,
- spawanie samochodu i nieodłączenie akumulatorach,
- tryb pracy pojazdu (częste uruchamiania, krótkie trasy).
Najtrudniejszym okresem jest okres zimowy z ujemnymi temperaturami wówczas do uruchomienia silnika potrzeba dużo więcej mocy natomiast pojemność akumulatora znacząco się obniża.
Zależność pojemności akumulatora od temperatury:
+ 25ºC - 100%
0ºC - 80%
̶ 10ºC - 70%
̶ 25ºC - 60%
PRAWO
Przypominamy iż każdy kto kupuje akumulator kwasowo ołowiowy ma obowiązek przekazania w punkcie sprzedaży detalicznej zużyty akumulator.
Szczegółowy sposób postępowania i niniejszy wymóg określa rozdział 9 ustawy o bateriach i akumulatorach.
BHP
Elektrolit (roztwór kwasu siarkowego),który zawierają akumulatory jest substancją żrącą. Przy obsłudze zakładać rękawice,okulary i odzież ochronną.W przypadku wycieku lub kontaktu ze skórą przemyć dużą ilością czystej wody.
Nie zbliżać się z otwartym ogniem, nie dopuszczać do iskrzenia szczególnie podczas ładowania i po jego zakończeniu, może to spowodować wybuch gazów(wodoru) zgromadzonych w akumulatorze.