Za duży akumulator - fakty i mity

Czasami czytaliście pewnie w internecie bądź słyszeliście od znajomego, że akumulator nie może być większy niż w katalogu, bo będzie niedoładowany. W tym artykule chciałbym wyjaśnić dlaczego nie jest to prawdą.
Mit o niedoładowaniu dużego akumulatora, niegdyś rozpowszechniany przez mechaników powstał w czasach fiata 126p, wyposażonego w prądnicę i mającego bardzo niskie obroty biegu jałowego. W pojeździe tym, jeśli chciało się mieć włączone światła, należało jechać z prędkością powyżej 40km/h aby akumulator był choćby śladowym prądem ładowany.
W dzisiejszych jednak autach, przeważnie wtryskowych, z automatyczną regulacją prędkości biegu jałowego wyposażonych w alternator o wydajności 70A i więcej pojęcie "za duża pojemność akumulatora" w kontekście jego niedoładowania praktycznie nie istnieje.
Co decyduje o stanie naładowania akumulatora? Przede wszystkim bilans energetyczny. Czyli to czy prąd pobierany przez wszystkie odbiorniki elektryczne jest mniejszy czy większy od prądu płynącego z alternatora. W większości aut, szczególnie wtryskowych, ze sprawnymi alternatorami prąd odbiorników praktycznie zawsze jest mniejszy a bilans tym samym dodatni - więc akumulator jest ładowany i to nawet w najgorszych warunkach - prędkość biegu jałowego i włączona zdecydowana większość odbiorników. Kiedy więc nie mamy żadnych problemów z prądem, to zainstalowanie większego akumulatora nie przyniesie żadnych negatywnych skutków. Większy akumulator zapewni nam większy zapas energii i ułatwi rozruch na dużym mrozie.

Niedoładowanie akumulatora może występować w przypadku ubytków prądu z instalacji elektrycznej (np. uszkodzony wyłącznik żarówki w bagażniku lub niewłaściwie zamontowany dodatkowy odbiornik prądu), zbyt dużej ilość odbiorników prądu domontowanych w samochodzie, rzadkiego używania samochodu bądź jazdy na krótkich odcinkach i nie ma żadnego związku z wielkością akumulatora zamontowanego w pojeździe. W takim wypadku nie unikniemy regularnego doładowywania akumulatora prostownikiem.
Pojemność akumulatora podana w katalogu to pojemność najmniejsza niezbędna do właściwego funkcjonowania pojazdu. Praktycznie każda większa pojemność będzie sprawować się tylko lepiej od fabrycznej. Należy oczywiście zachować rozsądek pamiętając o tym, że większy akumulator będzie z pewnością droższy.

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna. X