Przyczyny problemów z akumulatorem

Zdarza się, że nie możemy uruchomic naszego samochodu. Przyczyn może być wiele (niesprawny rozrusznik, układ zapłonowy, układ paliwowy itd.), ale najprościej i najtaniej jest zacząć od sprawdzenia stanu akumulatora, który może być rozładowany, zużyty bądź wadliwy.

Stan techniczny akumulatora możesz sprawdzić w naszym sklepie BEZPŁATNIE.

Rozładowany akumulator

Stan naładowania akumulatora należy sprawdzać za pomocą:

  • aerometru (jeśli akumulator ma korki wlewowe) – gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28g/cm3;
  • wskaźnika stanu naładowania tzw. „magiczne oczko” (jeśli akumulator taki posiada) – oczko powinno świecić się na zielono;
  • woltomierza (pomiar powinien być wykonany kilka godzin po zgaszeniu silnika) – napięcie powinno wynosić 12,6 – 12,8V.

Jeśli gęstość elektrolitu będzie niższa niż 1,18g/cm3, „magiczne oczko” będzie czarne lub napięcie na akumulatorze będzie niższe niż 12V to znaczy, że akumulator jest zbyt rozładowany by zakręcić rozrusznikiem. W takim wypadku akumulator trzeba niezwłocznie naładować.

Przyczyn rozładowania (niedoładowania) akumulatora jest wiele:

  • złe działanie alternatora (prądnicy),
  • niewłaściwe działanie regulatora napięcia,
  • luźny pasek klinowy,
  • ubytki prądu z instalacji elektrycznej (np. uszkodzony wyłącznik żarówki w bagażniku lub niewłaściwie zamontowany dodatkowy odbiornik prądu),
  • zbyt duża ilość odbiorników prądu domontowanych w samochodzie,
  • rzadkie używanie samochodu bądź jazda na krótkich odcinkach,
  • luźno dokręcone bądż mocno zanieczyszczone klemy,
  • pozostawienie niedomkniętych drzwi lub klapy bagażnika,
  • pozostawienie samochodu na światłach itp.

Po naładowaniu akumulatora należy zdiagnozować przyczynę jego rozładowania i usunąć przyczynę, gdyż jazda na niedoładowanym akumulatorze bądź doprowadzanie do jego głębokiego rozładowania obniża parametry akumulatora i znacząco przyspiesza jego zużycie.

Jeżeli nie masz możliwości naładowania akumulatora, możesz to zlecić naszej firmie. W razie konieczności zapewniamy akumulator zastępczy.

Zużyty akumulator

Każda bateria ma swoją żywotność, średnio wynosi ona 4-7 lat. Oczywiście może się zdarzyć, że akumulator zużyje się już po 2 latach, ale równie dobrze może działać przez 10 czy 12 lat. Żywotność zależy od jego klasy, ale przede wszystkim od eksploatacji i prawidłowego działania instalacji elektrycznej. Przyczyn przedwczesnego zużycia akumulatora może być kilka:

Eksploatowanie akumulatora przy niskim stopniu naładowania

Powyżej napisałem o przyczynach rozładowywania (niedoładowania) akumulatora. O większości z nich dowiemy się szybko, ponieważ mocno rozładowany akumulator nie uruchomi naszego samochodu. Jednak zbyt duża ilość odbiorników prądu domontowana w samochodzie a zwłaszcza rzadkie używanie samochodu bądź jazda na krótkich odcinkach mogą powodować, że akumulator będzie przez dłuższy czas niedoładowany bez naszej wiedzy, co znacząco przyspieszy jego zużycie. Aby temu zapobiec, w samochodzie użytkowanym raz na kilka dni lub na bardzo krótkich trasach należy regularnie (co 2-3 miesiące) doładowywać akumulator prostownikiem.

Przeładowanie akumulatora

Uszkodzony regulator napięcia może spowodować podawanie napięcia powyżej 14,6V. Zbyt duże napięcie ładowania doprowadzi do uszkodzenia płyt akumulatora, utraty wody i zwiększenia gęstości elektrolitu w akumulatorze i jego przedwczesnego zużycia. Aby do tego nie doprowadzić, należy regularnie mierzyć napięcie ładowania w samochodzie.

Niesprawny rozrusznik

Przy określonych uszkodzeniach rozrusznik potrzebuje 2 razy więcej prądu, co przeciąża akumulator i powoduje jego szybkie zużycie.

Wadliwy akumulator

Niekiedy zdarza się, że całkiem nowy akumulator (poniżej 2 lat eksploatacji) przestaje działać i nie ma możliwości jego naładowania. Przyczyną może być wada fabryczna akumulatora taka jak:

Zwarcie metaliczne – powstaje w skutek zetknięcia się płyt plusowej z minusową. Może nastąpić przez przebicie separatora lub zetknięcie się płyt z mostkiem. Ogniwo ze zwarciem jest wyłączone z pracy a gęstość elektrolitu jest niska około 1,1 g/cm3. Napięcie w zwartym ogniwie jest równe 0 V. Napięcie spoczynkowe akumulatora jest wtedy o 1/6 niższe i wynosi 10,2-10,6V.

Brak przejścia – nazywany inaczej przerwą. Taki rodzaj uszkodzenia akumulatora powstaje na skutek przerwy pomiędzy poszczególnymi ogniwami akumulatora w miejscu zgrzewu przez grodzie bądź w miejscu połączenia wyjść biegunowych. Przy takim uszkodzeniu napięcie spoczynkowe akumulatora jest równe 0 V lub przy obciążeniu zaczyna pulsować.

W takim przypadku należy akumulator zareklamować w punkcie sprzedaży. W naszym sklepie akumulatory z ewidentną wadą fabryczną rozpatrujemy od ręki, a jeśli akumulator wymaga dłuższego badania na życzenie klienta wydajemy akumulator zastępczy.

Aby zniwelować ryzyko zakupu wadliwego produktu należy kupować akumulatory sprawdzonych marek w specjalizujących się w sprzedaży akumulatorów sklepach.

W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna. X