Jak ładować akumulator?

Czasami zdarza się, że pojazd nie chce odpalić. Często w takim wypadku winą jest rozładowany akumulator. Przyczynami rozładowania akumulatora mogą być:

  • złe działanie alternatora (prądnicy),
  • niewłaściwe działanie regulatora napięcia,
  • luźny pasek klinowy,
  • ubytki prądu z instalacji elektrycznej (np. uszkodzony wyłącznik żarówki w bagażniku lub niewłaściwie zamontowany dodatkowy odbiornik prądu),
  • zbyt duża ilość odbiorników prądu domontowanych w samochodzie,
  • rzadkie używanie samochodu bądź jazda na krótkich odcinkach,
  • luźno dokręcone bądż mocno zanieczyszczone klemy,
  • pozostawienie niedomkniętych drzwi lub klapy bagażnika,
  • pozostawienie samochodu na światłach itp.

Aby upewnić się, że akumulator jest rozładowany należy zmierzyć stopień jego naładowania za pomocą:

  • aerometru (jeśli akumulator ma korki wlewowe) – gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28g/cm3. W tym przypadku warto też skontrolować poziom elektrolitu i ewentualnie uzupełnić go wodą destylowaną do poziomu 10-15mm ponad górną krawędź płyt. Ubytki elektrolitu mogą oznaczać zbyt wysokie napięcie ładowania w pojeździe;
  • wskaźnika stanu naładowania tzw. „magiczne oczko” (jeśli akumulator taki posiada) – oczko powinno świecić się na zielono;
  • woltomierza (pomiar powinien być wykonany kilka godzin po zgaszeniu silnika) – napięcie powinno wynosić 12,6 – 12,8V.

Jeśli gęstość elektrolitu będzie niższa niż 1,28g/cm3, „magiczne oczko” będzie czarne lub napięcie na akumulatorze będzie niższe niż 12,6V to znaczy, że akumulator jest niedoładowany. W takim wypadku akumulator trzeba doładować za pomocą ładowarki bądź prostownika. Rozładowany akumulator należy natychmiast naładować. Zbyt głębokie rozładowanie może doprowadzić do zasiarczenia akumulatora i ograniczenia parametrów technicznych a nawet może spowodować jego trwałe uszkodzenie.

Do naładowania akumulatora potrzebny jest odpowiedni prostownik (akumulator 12V ładujemy prostownikiem 12V).

JAK ŁADOWAĆ

W skrócie:

Wymontowujemy akumulator z pojazdu. Podłączamy przewód dodatni (czerwony) z prostownika z klemą dodatnią, a ujemny (czarny) z klemą ujemną. Dopiero teraz podłączamy prostownik do sieci.

Przy odłączaniu prostownika, najpierw odłączamy go z sieci a dopiero potem odłączamy przewody od akumulatora. Jeśli prostownik ma regulację akumulator ładujemy 1/10 jego pojemności przez ok. 10-12 godzin.

Szczegółowo:

  1. Ładowanie akumulatora powinno odbywać się w pomieszczeniu z dużą cyrkulacją powietrza. Nie używać otwartego ognia, ani narzędzi iskrzących w pobliżu ładowanego akumulatora.
  2. Wymontować akumulator zdejmując jako pierwszą klemę z bieguna ujemnego, a następnie z bieguna dodatniego.
  3. Odkręcić korki (jeżeli są), sprawdzić poziom elektrolitu (zalecany poziom to 10-15 mm ponad górną krawędź płyt). W przypadku braku uzupełnić wodą destylowaną.
  4. Podłączamy przewód dodatni (czerwony) z prostownika z klemą dodatnią, a ujemny (czarny) z klemą ujemną. Dopiero teraz podłączamy prostownik do sieci (gniazka elektrycznego). Kolejność ta jest bardzo istotna. Przy odłączaniu prostownika, najpierw odłączamy go z sieci (gniazdka elektrycznego) a dopiero potem przewody od akumulatora.
  5. Jeżeli prostownik ma regulację prądu, ładowanie należy ustawić na 10% pojemności akumulatora.
  6. Ładowanie należy zakończyć jeżeli gęstość elektrolitu osiągnie 1,28 g/cm3, lub napięcie mierzone na końcówkach akumulatora nie wzrasta w dwóch kolejnych pomiarach wykonywanych co 1 godzinę przy włączonym prostowniku. W praktyce ładuje się od parunastu minut (tak aby tylko odpalił samochód – jeśli taka jest potrzeba chwili) do kilkunastu godzin. Najczęściej akumulator podłączamy pod prostownik wieczorem, a kończymy ładowanie rano (bez pomiarów).
  7. Zakręcić korki (jeżeli są) i zamontować akumulator w samochodzie. Najpierw klema dodatnia do bieguna dodatniego akumulatora, potem klema ujemna do bieguna ujemnego akumulatora.
  8. Akumulatory AGM i żelowe powinno się ładować za pomocą specjalnych ładowarek przeznaczonych do ładowania akumulatorów AGM i żelowych.
W celu zapewnienia poprawnego działania, a także w celach statystycznych i na potrzeby wtyczek portali społecznościowych, serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na przechowywanie cookies na Twoim komputerze. Zasady dotyczące obsługi cookies można w dowolnej chwili zmienić w ustawieniach przeglądarki.
Zrozumiałem, nie pokazuj ponownie tego okna. X