Przyczyny problemów z akumulatorem
Zdarza się, że nie możemy uruchomic naszego samochodu. Przyczyn może być wiele (niesprawny rozrusznik, układ zapłonowy, układ paliwowy itd.), ale najprościej i najtaniej jest zacząć od sprawdzenia stanu akumulatora, który może być rozładowany, zużyty bądź wadliwy.
Stan techniczny akumulatora możesz sprawdzić w naszym sklepie BEZPŁATNIE.
Rozładowany akumulator
Stan naładowania akumulatora należy sprawdzać za pomocą:
- aerometru (jeśli akumulator ma korki wlewowe) – gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28g/cm3;
- wskaźnika stanu naładowania tzw. „magiczne oczko” (jeśli akumulator taki posiada) – oczko powinno świecić się na zielono;
- woltomierza (pomiar powinien być wykonany kilka godzin po zgaszeniu silnika) – napięcie powinno wynosić 12,6 – 12,8V.
Jeśli gęstość elektrolitu będzie niższa niż 1,18g/cm3, „magiczne oczko” będzie czarne lub napięcie na akumulatorze będzie niższe niż 12V to znaczy, że akumulator jest zbyt rozładowany by zakręcić rozrusznikiem. W takim wypadku akumulator trzeba niezwłocznie naładować.
Przyczyn rozładowania (niedoładowania) akumulatora jest wiele:
- złe działanie alternatora (prądnicy),
- niewłaściwe działanie regulatora napięcia,
- luźny pasek klinowy,
- ubytki prądu z instalacji elektrycznej (np. uszkodzony wyłącznik żarówki w bagażniku lub niewłaściwie zamontowany dodatkowy odbiornik prądu),
- zbyt duża ilość odbiorników prądu domontowanych w samochodzie,
- rzadkie używanie samochodu bądź jazda na krótkich odcinkach,
- luźno dokręcone bądż mocno zanieczyszczone klemy,
- pozostawienie niedomkniętych drzwi lub klapy bagażnika,
- pozostawienie samochodu na światłach itp.
Po naładowaniu akumulatora należy zdiagnozować przyczynę jego rozładowania i usunąć przyczynę, gdyż jazda na niedoładowanym akumulatorze bądź doprowadzanie do jego głębokiego rozładowania obniża parametry akumulatora i znacząco przyspiesza jego zużycie.
Jeżeli nie masz możliwości naładowania akumulatora, możesz to zlecić naszej firmie. W razie konieczności zapewniamy akumulator zastępczy.
Zużyty akumulator
Każda bateria ma swoją żywotność, średnio wynosi ona 4-7 lat. Oczywiście może się zdarzyć, że akumulator zużyje się już po 2 latach, ale równie dobrze może działać przez 10 czy 12 lat. Żywotność zależy od jego klasy, ale przede wszystkim od eksploatacji i prawidłowego działania instalacji elektrycznej. Przyczyn przedwczesnego zużycia akumulatora może być kilka:
Eksploatowanie akumulatora przy niskim stopniu naładowania
Powyżej napisałem o przyczynach rozładowywania (niedoładowania) akumulatora. O większości z nich dowiemy się szybko, ponieważ mocno rozładowany akumulator nie uruchomi naszego samochodu. Jednak zbyt duża ilość odbiorników prądu domontowana w samochodzie a zwłaszcza rzadkie używanie samochodu bądź jazda na krótkich odcinkach mogą powodować, że akumulator będzie przez dłuższy czas niedoładowany bez naszej wiedzy, co znacząco przyspieszy jego zużycie. Aby temu zapobiec, w samochodzie użytkowanym raz na kilka dni lub na bardzo krótkich trasach należy regularnie (co 2-3 miesiące) doładowywać akumulator prostownikiem.
Przeładowanie akumulatora
Uszkodzony regulator napięcia może spowodować podawanie napięcia powyżej 14,6V. Zbyt duże napięcie ładowania doprowadzi do uszkodzenia płyt akumulatora, utraty wody i zwiększenia gęstości elektrolitu w akumulatorze i jego przedwczesnego zużycia. Aby do tego nie doprowadzić, należy regularnie mierzyć napięcie ładowania w samochodzie.
Niesprawny rozrusznik
Przy określonych uszkodzeniach rozrusznik potrzebuje 2 razy więcej prądu, co przeciąża akumulator i powoduje jego szybkie zużycie.
Wadliwy akumulator
Niekiedy zdarza się, że całkiem nowy akumulator (poniżej 2 lat eksploatacji) przestaje działać i nie ma możliwości jego naładowania. Przyczyną może być wada fabryczna akumulatora taka jak:
Zwarcie metaliczne – powstaje w skutek zetknięcia się płyt plusowej z minusową. Może nastąpić przez przebicie separatora lub zetknięcie się płyt z mostkiem. Ogniwo ze zwarciem jest wyłączone z pracy a gęstość elektrolitu jest niska około 1,1 g/cm3. Napięcie w zwartym ogniwie jest równe 0 V. Napięcie spoczynkowe akumulatora jest wtedy o 1/6 niższe i wynosi 10,2-10,6V.
Brak przejścia – nazywany inaczej przerwą. Taki rodzaj uszkodzenia akumulatora powstaje na skutek przerwy pomiędzy poszczególnymi ogniwami akumulatora w miejscu zgrzewu przez grodzie bądź w miejscu połączenia wyjść biegunowych. Przy takim uszkodzeniu napięcie spoczynkowe akumulatora jest równe 0 V lub przy obciążeniu zaczyna pulsować.
W takim przypadku należy akumulator zareklamować w punkcie sprzedaży. W naszym sklepie akumulatory z ewidentną wadą fabryczną rozpatrujemy od ręki, a jeśli akumulator wymaga dłuższego badania na życzenie klienta wydajemy akumulator zastępczy.
Aby zniwelować ryzyko zakupu wadliwego produktu należy kupować akumulatory sprawdzonych marek w specjalizujących się w sprzedaży akumulatorów sklepach.