Jak ładować akumulator?
Czasami zdarza się, że pojazd nie chce odpalić. Często w takim wypadku winą jest rozładowany akumulator. Przyczynami rozładowania akumulatora mogą być:
- złe działanie alternatora (prądnicy),
- niewłaściwe działanie regulatora napięcia,
- luźny pasek klinowy,
- ubytki prądu z instalacji elektrycznej (np. uszkodzony wyłącznik żarówki w bagażniku lub niewłaściwie zamontowany dodatkowy odbiornik prądu),
- zbyt duża ilość odbiorników prądu domontowanych w samochodzie,
- rzadkie używanie samochodu bądź jazda na krótkich odcinkach,
- luźno dokręcone bądż mocno zanieczyszczone klemy,
- pozostawienie niedomkniętych drzwi lub klapy bagażnika,
- pozostawienie samochodu na światłach itp.
Aby upewnić się, że akumulator jest rozładowany należy zmierzyć stopień jego naładowania za pomocą:
- aerometru (jeśli akumulator ma korki wlewowe) – gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28g/cm3. W tym przypadku warto też skontrolować poziom elektrolitu i ewentualnie uzupełnić go wodą destylowaną do poziomu 10-15mm ponad górną krawędź płyt. Ubytki elektrolitu mogą oznaczać zbyt wysokie napięcie ładowania w pojeździe;
- wskaźnika stanu naładowania tzw. „magiczne oczko” (jeśli akumulator taki posiada) – oczko powinno świecić się na zielono;
- woltomierza (pomiar powinien być wykonany kilka godzin po zgaszeniu silnika) – napięcie powinno wynosić 12,6 – 12,8V.
Jeśli gęstość elektrolitu będzie niższa niż 1,28g/cm3, „magiczne oczko” będzie czarne lub napięcie na akumulatorze będzie niższe niż 12,6V to znaczy, że akumulator jest niedoładowany. W takim wypadku akumulator trzeba doładować za pomocą ładowarki bądź prostownika. Rozładowany akumulator należy natychmiast naładować. Zbyt głębokie rozładowanie może doprowadzić do zasiarczenia akumulatora i ograniczenia parametrów technicznych a nawet może spowodować jego trwałe uszkodzenie.
Do naładowania akumulatora potrzebny jest odpowiedni prostownik (akumulator 12V ładujemy prostownikiem 12V).
JAK ŁADOWAĆ
W skrócie:
Wymontowujemy akumulator z pojazdu. Podłączamy przewód dodatni (czerwony) z prostownika z klemą dodatnią, a ujemny (czarny) z klemą ujemną. Dopiero teraz podłączamy prostownik do sieci.
Przy odłączaniu prostownika, najpierw odłączamy go z sieci a dopiero potem odłączamy przewody od akumulatora. Jeśli prostownik ma regulację akumulator ładujemy 1/10 jego pojemności przez ok. 10-12 godzin.
Szczegółowo:
- Ładowanie akumulatora powinno odbywać się w pomieszczeniu z dużą cyrkulacją powietrza. Nie używać otwartego ognia, ani narzędzi iskrzących w pobliżu ładowanego akumulatora.
- Wymontować akumulator zdejmując jako pierwszą klemę z bieguna ujemnego, a następnie z bieguna dodatniego.
- Odkręcić korki (jeżeli są), sprawdzić poziom elektrolitu (zalecany poziom to 10-15 mm ponad górną krawędź płyt). W przypadku braku uzupełnić wodą destylowaną.
- Podłączamy przewód dodatni (czerwony) z prostownika z klemą dodatnią, a ujemny (czarny) z klemą ujemną. Dopiero teraz podłączamy prostownik do sieci (gniazka elektrycznego). Kolejność ta jest bardzo istotna. Przy odłączaniu prostownika, najpierw odłączamy go z sieci (gniazdka elektrycznego) a dopiero potem przewody od akumulatora.
- Jeżeli prostownik ma regulację prądu, ładowanie należy ustawić na 10% pojemności akumulatora.
- Ładowanie należy zakończyć jeżeli gęstość elektrolitu osiągnie 1,28 g/cm3, lub napięcie mierzone na końcówkach akumulatora nie wzrasta w dwóch kolejnych pomiarach wykonywanych co 1 godzinę przy włączonym prostowniku. W praktyce ładuje się od parunastu minut (tak aby tylko odpalił samochód – jeśli taka jest potrzeba chwili) do kilkunastu godzin. Najczęściej akumulator podłączamy pod prostownik wieczorem, a kończymy ładowanie rano (bez pomiarów).
- Zakręcić korki (jeżeli są) i zamontować akumulator w samochodzie. Najpierw klema dodatnia do bieguna dodatniego akumulatora, potem klema ujemna do bieguna ujemnego akumulatora.
- Akumulatory AGM i żelowe powinno się ładować za pomocą specjalnych ładowarek przeznaczonych do ładowania akumulatorów AGM i żelowych.